Dag van uitersten. - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu Dag van uitersten. - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu

Dag van uitersten.

Door: doulajolanda

Blijf op de hoogte en volg

25 Maart 2012 | Kenia, Thika

Het is vandaag zondag en we gaan met de kinderen naar de kerk. Omdat we pas om half tien weggaan kunnen we rustig opstaan. Gisteravond hebben we nog wat spulletjes ingepakt voor vanmiddag en we bereiden tijdens het ontbijt nog wat dingen voor. Dan kleden we ons allemaal netjes aan. De kinderen staan al te wachten. We gaan in optocht en moeten ongeveer twintig minuten lopen. Onderweg komen we een paar hagedissen tegen. De jongens vinden het heerlijk om de meisjes ermee te pesten.
Bij de kerk aangekomen worden de kinderen in twee groepen gesplitst. Teuntje in ik gaan naar de groep van de kleine kinderen.Er wordt gezongen, getrommeld en gebeden. Kilonzo een jongetje van twee zit bij me op schoot. Hij speelt met mijn armband of zit lekker tegen me aan. Aan het eind komt er een meisje vooraan staan met een collectezak.
Ik schrik van wat er bij de collecte gezegd wordt.
Daarna gaan we allemaal naar de grote kerkzaal. Daar zijn mensen aan het zingen en dansen. Leuk om mee te maken. Wij moeten op een gegeven moment ook naar voren komen om ons voor te stellen en worden welkom geheten. Kilonzo blijft steeds bij me. Hij is erg moe dus ik wandel zo nu en dan wat met hem rond. Het kleinste kindje wat mee is ongeveer één jaar. Op een gegeven moment ga ik met Kilonzo naar buiten. Ik ga met hem op een steen zitten. Er komt een ander meisje bij me staan die steeds maar over mijn haar wil strijken en tussen haar handen wil houden.Kilonzo is zo moe. Ik loop langzaam met hem rond en zing "Vleremuis!" Ja mama, ook hier werkt dat om de kindjes mee in slaap te krijgen! Zijn oogjes vallen langzaam dicht. Ik ga met hem in de kerkzaal zitten, hij slaapt lekker door. Om half één staan de aunties op en gaan we de kerk uit. 2,5 uur met zulke kleine kinderen in de kerk! En iedereen was rustig.Het is ook zo leuk hoe de kinderen elkaar hier helpen. Zo liep er bij de zondagsschool een meisje van een jaar of zes met een kindje van anderhalf op haar rug. Zien de groten kinderen een klein kindje met een vieze neus, dan maken ze die schoon of geven ze wat te spelen als ze zich vervelen.
Kilonzo slaapt nog als we de kerk uitgaan en ik vraag of iemand een draagdoek heeft zodat ik hem op mijn rug kan binden als een echte Keniaanse vrouw. Jammer genoeg wordt hij wel wakker. Hij zit lekker op mijn rug en ik krijg een parasol om boven hem te houden. Als we uit de kerk komen krijgen alle kinderen een pakje met drie koekjes en dan beginnen we aan de terugtocht.
We eten snel wat en dan gaan we ons voorbereiden op de Zeskamp.
Het wordt een geweldige en hilarische middag. Op het voetbalveld aangekomen, waar we alvast flessen neer hebben gezet, vermaken de kinderen zich daar meteen mee. De kinderen genieten en wij ook. We laten de huizen tegen elkaar spelen. We beginnen met een lepel met een balletje erom en een circuit. Daarna zaklopen, hier hebben we meelzakken voor geleend. Het laatste spelletje van voor de pauze is spijkerpoepen. De kinderen gillen het soms uit van de pret.
We hebben grote flessen met aanleng limonade gemaakt voor in de pauze en we hebben koek. De kinderen vermaken zich in de pauze ook prima. Ze zijn met de balletjes van het eerst spel aan het spelen, touwtje aan het springen, voetballen en met een kring in het touw aan het lopen.
Het touwtrekken is helemaal hilarisch omdat het touw een paar keer breek. De huismoeders doen ook volop mee.Als vijfde spel een kruiwagenrace. We doen dit maar in twee groepen. De kleintjes gaan in de kruiwagen.De kinderen gillen door elkaar heen, ze moedigen elkaar om het hardst aan.
Het laatste spel is met bekers water een emmer vullen. Hier gaan de jongens tegen de meisjes. De meiden zijn sneller dus op een gegeven moment pakken de jongens hun emmer op en brengen die in zijn geheel naar de overkant. Haha, ze vinden dat ze gewonnen hebben en voeren een vreugdedans uit. Ze krijgen allemaal een kaart met een mooie sticker, waar achterop de spelletjes staan geschreven. We hebben ook voor elk huis een pakketje gemaakt met de spulletjes die ik mee heb genomen. Vier grote ballonnen aan een elastiek, touwtjes om armbanden te maken, tandenborstels van Sylvia, stickers en haarspeldjes.
Ze mogen het in het huis uitpakken.
We maken nog even foto's per huis en dan zit de zeskamp erop. De kinderen helpen ons de spullen terug naar het vrijwilligershuis te brengen.
Daar ploffen wij met rode wangen en helemaal bezweet op de bank neer. Moe en heel erg voldaan. Wat een leuke dag. Ik neem een koude douche en nu zitten we nog even voor het donker wordt allemaal ons blog te schrijven. We zijn nu nog met vier vrouwen in het vrijwilligershuis.


  • 25 Maart 2012 - 16:41

    Willemieke:

    Geweldig die foto van jou met het jongetje op je rug!X

  • 25 Maart 2012 - 16:43

    Willemieke:

    ....en bedankt voor je felicitatiemail! Ik las het net. We hebben een mooie dag gehad, alle visite buiten want het was prachtig weer! X

  • 25 Maart 2012 - 17:52

    Jannie:

    Heerlijk alles te lezen, alsof ik er ook een beetje bij ben... leuk om de foto's te zien en Annemiek, groetjes J.

  • 25 Maart 2012 - 18:11

    Sylvia:

    Leuk om je zo bezig te zien, wat een verhalen. Grappig, jij op de grond met al die tandenborstels. Fijn dat ze goed terecht komen.

  • 25 Maart 2012 - 19:06

    Esther:

    Wat een vrolijke foto's!! Ik kan me voorstellen dat jullie een heerlijke dag hebben gehad!


  • 25 Maart 2012 - 19:18

    Roell:

    He ma, is dat mijn AZ shirt?? Of zijn er nog meer mensen die van die topploeg houden?
    Leuke foto's!

  • 25 Maart 2012 - 21:48

    Job En Steffie:

    Wat een leuke foto's! Je kan echt zien dat ze het naar de zin hebben gehad, het spat ervan af! Super!

  • 26 Maart 2012 - 07:28

    Petra:

    Wat een geweldige foto's Jolanda! Ik geniet iedere keer weer van jouw verslagen.
    Geniet nog van de laatste paar dagen.
    Groetjes
    Petra

  • 26 Maart 2012 - 09:49

    Lea:

    Hey Jolanda,

    Nog een paar dagen en je bent al weer terug in Nederland....wat is het snel gegaan.
    Wat een belevenissen allemaal zeg, vrolijke maar ook schrijnende verhalen. Maar wat kun jij terugkijken op een geweldige ervaring en wat zul jij blij en dankbaar zijn dat je dit hebt mogen ervaren. Dit pakken ze je nooit meer af!
    Ik wens je een nog een paar goede dagen toe in Kenia en een goede terugreis naar nederland. Tot gauw op de werkvloer, dan hoor ik je verhalen graag live.

    Groetjes, lea

  • 26 Maart 2012 - 12:25

    Marjon:

    Heerlijk om alle kinderen te zien,wat leuk al die spelletjes. Ook leuk om ons sponsorkind Paul Kirago,uit het gele huis, te zien in ons AZ-shirt.

  • 26 Maart 2012 - 16:38

    Jorick:

    Jolanda, hoe kan je het die kinderen nou aandoen om ze in een AZ shirt te laten lopen? Ik begrijp dat Roëll er vanaf wilde, maar je had ze beter een Ajax shirt kunnen geven;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 42729

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 09 Mei 2015

Kenia 2015

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Thika 2014

05 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Moeder en Kind in Thika

Landen bezocht: