Seminar - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu Seminar - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu

Seminar

Door: doulajolanda

Blijf op de hoogte en volg

27 Maart 2012 | Kenia, Thika

Als ik vanmorgen rond kwart voor zeven mijn “kantoor” binnenkom, zit Wil ook al achter de computer.
We moeten de deur van de schuiven afhalen omdat de hulp komt. Ik ga lekker buiten zitten met mijn laptop. Dat ding heb ik echt veel gebruikt hier, net zoals de externe harde schijf..
Nu zit ik weer in het donker dit verslag te typen, met mijn hoofdlamp op. Ik zit buiten en hoor allemaal griezelige geluiden om me heen. Er loopt van alles door de tuin.
De stroom is weer eens uitgevallen.
Vandaag is de bijeenkomst van de zwangere vrouwen. Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan. Ik maak even een opzet voor de cursus. Rahab en Gladys gaan hem geven en ik ga hun helpen.
Bernard brengt ons naar KOP. Daar spreek ik met Rahab de cursus door. Ik bespreek met haar wat ze vandaag wil vertellen. Ze heeft zelf ook het een en ander opgeschreven. Dan is het wachten op de zwangere vrouwen. Rond tien uur is er één vrouw en om half elf drie! We zouden om tien uur beginnen. Drie is ook niet erg, dan maar een kleine start. We gaan naar het lokaaltje waar we de banken in een U vorm hebben gezet. Rahab verzorgt de opening en vertelt wat de cursus in zal houden. Het is heel leuk als ze een paar oefeningen met ze gaat doen. Eerst wordt er even gegniffeld en dan doen ze allemaal mee. Daarna stellen wij ons voor en vertellen over onze achtergrond. Daarna komen de moeders aan de beurt. We hebben een aantal vragen voor ze. Gladys schrijft alles op. Ze krijgt zo ineens heel veel informatie over de vrouwen. Dan vertelt Rahab over het belang van het laten testen in het ziekenhuis en bevallen in het ziekenhuis. Ze doet het heel goed. Je merkt alleen dat ze hier nog niet zo gewend zijn om door te vragen daarom stel ik een aantal vragen en laat Rahab daar verder op gaan.
Als ze klaar is met haar verhaal pakken we de platen die ik mee heb genomen. Het is heel leuk om samen te doen. We vertellen de vrouwen heel veel en laten dit zien d,m,v. de platen. Ze vinden het geweldig. Er is een vrouw die echt de informatie in zich opslurpt. Ze vraagt ook van alles. Ze liggen helemaal in een deuk als ik bevalhoudingen voor ga doen. Daarna doen we wat oefeningen, Ze komen best wel los zo met elkaar. Er zijn nu elf vrouwen.
Als we afsluiten vragen we wat ze ervan hebben gevonden en of ze het leuk zouden vinden zo in een groep met andere vrouwen cursus te krijgen. Hier zijn ze allemaal heel positief over en zeggen ook dat het leuk is om elkaar te leren kennen, Ik haal voor deze keer toch een pak Ugaly voor ze. Als ik het geef zeg ik wel dat dit eenmalig is. Ze moeten in gaan zien dat wij ze door deze cursus te geven hun heel veel informatie geven zonder dat ze daar voor hoeven te betalen. En wij moeten hen niet gaan betalen.
Het is echt een geslaagde bijeenkomst en Rahab doet het geweldig. Morgen geven we nog een vervolg op de communicatie training en dan gaan we ook het opzetten van een cursus bespreken. Zodat ze het zelf op kunnen gaan pakken.
We eten op KOP. Toen ik drie weken geleden kwam waren er kinderen bij het programma van ondervoedde kinderen die maar een beetje wezenloos voor zich uitkeken. Nu zien ze er veel beter uit, spelen en zijn vrolijk, Echt heel mooi om te zien. Wat goede voeding al kan doen.
We laten ons met een boda boda naar Tusky de supermarkt brengen en slaan een heleboel boodschappen in. Op een gegeven moment met het aanslaan op de kassa zijn we bang dat we niet genoeg geld bij ons hebben, Alle vakjes worden leeggehaald, We bellen de taxi om ons op te komen halen. Als we bij Macheo zijn gaan we op pad om mijn bestelde cadeautjes op te halen, Eerst en stuk lopen langs de weg en daarna achterop de motor met zijn tweeèn.
We hebben de grootste lol. Vanavond maar vroeg naar bed. Niets aan als er geen stroom is. Op elk lichtje wat je maakt komen allerlei insecten op af.

  • 28 Maart 2012 - 10:04

    Willemieke:

    Hoi J
    Wat leuk cursus Bevallen in Kenia! Prachtige foto´s ook. Waar is uiteindelijk het geld naar toe gegaan wat je meegenomen hebt, ik denk dat ik dat gemist heb in je verslagen.
    Een hele goede terugreis en tot snel! X

  • 28 Maart 2012 - 10:18

    Marjon:

    geweldig om te zien, wat ga je dit missen!, wanneer ga je weer?

  • 28 Maart 2012 - 13:15

    Malissa:

    Wauw Jolanda, geweldig!!

  • 28 Maart 2012 - 17:17

    Sylvia:

    Ik zal je verhalen missen. Sterkte met het nemen van afscheid en goede reis terug. Wanneer ga je weer?

  • 29 Maart 2012 - 18:08

    Corine:

    Ik heb genoten van je boeiende en mooie verslagen. Je gaat vast volgend jaar weer :-).
    Alvast hele goede reis terug en sterkte met het nemen van afscheid. Tot gauw. xxxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 42739

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 09 Mei 2015

Kenia 2015

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Thika 2014

05 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Moeder en Kind in Thika

Landen bezocht: