Boerderij - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu Boerderij - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu

Boerderij

Door: doulajolanda

Blijf op de hoogte en volg

15 Maart 2012 | Kenia, Thika

Vanmorgen weer op tijd naar Kiandutu. Bernard brengt ons daar heeft Joan voor gezorgd. Gladys vertelt me daar meteen dat ze vanmorgen bij de vrouw langs is gegaan die gister middag kwam voor spullen. Ze was op dat moment aan het bevallen. Gladys had bij haar binnen gekeken en ze vroeg om help en ze is weggegaan omdat ze geen handschoenen etc. had. Er waren andere vrouwen bij haar. De vrouwen met wie we af hebben gesproken om naar KOP te komen zijn er al. Na de thee gaan we op pad. Eerst op kraamvisite bij de vrouw die vanmorgen bevallen is. Ze staat alweer buiten haar huisje te kletsen. We gaan naar binnen. Ik ben op kraamvisite in Kenia!Wat leuk. We krijgen thee en er zitten een aantal vrouwen in het huisje. De baby wordt gehaald. Een mooie jongen. Weer vééééél te dik aangekleed. 3 Doeken een gebreide muts etc. en dan in zo'n warm huisje. De vader had zijn vrouw tijdens de bevalling omdat hij moest gaan werken. Hij weet dus nog niet dat hij een kind heeft. Er is een midwive gekomen voor de bevalling. En een paar buurvrouwen. Als we een tijdje zitten komt de vader binnen. Hij geeft zijn vrouw net ons allemaal een hand en kijkt amper naar zijn zoon. Zo raar. Dan gaat hij buiten staan om wat te eten en te drinken. Zijn vrouw vertelt het verhaal over haar bevalling aan haar vriendinnen in het Swahili. Het is leuk om te zien.Ze was gisteravond om 21.00 u naar het ziekenhuis gegaan en later weer weggestuurd omdat de bevalling nog niet was begonnen volgens het ziekenhuis. Ze moest in de buurt blijven. Is naar huis gegaan en daar bevallen. In het ziekenhuis moest ze allemaal spullen kopen zoals schoonmaakmiddel, verband etc. Ze had dit bij zich en het ziekenhuis wilde dat ze het toch daar kocht. Lekker handeltje heeft dat ziekenhuis! Ik geef ze een knuffeltje, wat ik van Annemieke heb gekregen, voor de baby en voor twee andere kindjes.
Daarna met twee moeders naar het ziekenhuis. Eén heeft een kindje wat ziek is en de andere moet getest worden. Ik zit een tijd alleen in de hal. Gladys en Rahab zijn met de vrouwen mee. Op een gegeven moment wordt er een jongen binnen gedragen. Hij lijkt bewusteloos.Na een tijdje wordt hij het ziekenhuis weer uitgedragen. Tussen de rijder en een andere passagier ingezet op de motor en die rijden met een half bewusteloze jongen weg. Naar een volgend ziekenhuis. Daarna naar de moeder van Jozef. We hebben wat kleertjes en maandverband bij ons. Ze blijkt haar baby alleen in huis gelaten te hebben en loopt alweer door Kiandutu. Gladys en Rahab spreken haar toe en zeggen dat ze moet rusten en bij haar kind moet blijven. De kippen kunnen hem gaan pikken. Er loopt een kat rond en het is erg warm in het huisje. Ze zit er timide bij. Ik zit op een krukje en voel tegen mijn kont tikken. Is het een kip die met zijn snavel tegen me aanpikt en er lopen een aantal kleine donzige kuikentjes omheen.
We eten in KOP waar een leuke discussie ontstaat over de ziekenhuizen in de buurt en de bevallingen daar. Gladys praat met haar hele lichaam.
Vanavond hebben we een rondleiding gehad op de boerderij van Macheo. Eerst de landbouw. Leuk om te zien hoe de bananen groeien. We zien de kassen en de waterput. Daarna de boerderij. Ze hebben best veel koeien. De melk wordt verkocht. Nu zijn ze een visvijver aan het aanleggen met Tilapia vis en die wordt ook verkocht. Allemaal extra inkomsten. Leuk om te zien en uitleg over te krijgen.
Vanavond ga ik mijn tas pakken voor de safari. Morgen gaan we om 8.00 uur weg. Het is zo'n zes á zeven uur rijden. Ik ben heel benieuwd hoe ik dat zal vinden. Waarschijnlijk een aantal dagen geen blog.


  • 15 Maart 2012 - 16:23

    Mieke:

    Jaaa gelukkig nog even een verhaal van je! Wat een verschil met Nederland he die bevallingen en alles er omheen! Ik moet steeds aan poffertje denken! Fijne safari, maar wel uitkijken graag! Groetjes van ons allemaal

  • 15 Maart 2012 - 19:05

    Malissa:

    Leuk en spannend Jolanda!!! Ik kijk uit naar de volgende blog!
    Groetjes uit 's-Gravenzande :-)

  • 15 Maart 2012 - 21:04

    Jannie Meijer:

    Dag Jolanda, wat goed om je verhaal te lezen, indrukwekkend: It's Africa.... Ja zo wordt je wel even met een ander leven geconfronteerd. Het is altijd moeilijk dit via een gesprek over te brengen. Maak er een mooie vruchtbare tijd van, groet de anderen van me. Hartelijke groet, Jannie (Bergen)

  • 16 Maart 2012 - 17:49

    Mama:

    Lieve Jolanda, ik heb net alle foto"s zitten bekijken en ben verwonderd over wat je daar allemaal meemaakt en ziet. Hoop dat je het naar je zin hebt. Anneke heeft al je verhalen uitgeprint en die ga ik op mijn gemak lezen. Nou dappere Dodo, dikke kus van je moeder en laat maar steeds iets horen.
    Mama

  • 16 Maart 2012 - 20:59

    Johan:

    Hoi Jolanda , eindelijk even een reactie van mij . had al eerder ff gekeken maar toen geen tijd om te reageren. jeetje wat maak jij wat mee zeg, als ik het zo allemaal lees het lijkt gewoon wel een film die aan je voorbijgaat .wat een verhalen allemaal . en je wilt natuurlijk iedereen helpen overal, het is overdonderend volgens mij . ik hoop dat het je goed gaat daar en wens je nog veel plezier en kracht toe om het te volbrengen allemaal. wat zul je vol zitten met verhalen als je terugkomt.
    heel veel succes met alles wat je daar allemaal doet en ik hoop je weer snel te zien en te spreken.
    groetjes van Johan.

  • 18 Maart 2012 - 17:27

    Marieke:

    Lieve Jolanda
    Ik verheug me nu al op je volgende verhaal/avontuur!!!
    wat doe je onwijs goed werk daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 42741

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 09 Mei 2015

Kenia 2015

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Thika 2014

05 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Moeder en Kind in Thika

Landen bezocht: