Jozef - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu Jozef - Reisverslag uit Thika, Kenia van doulajolanda - WaarBenJij.nu

Jozef

Door: doulajolanda

Blijf op de hoogte en volg

13 Maart 2012 | Kenia, Thika

Dinsdag 13 maart.
Wat een verschil met gisteren! Vanmorgen heb ik de wekker om half zeven gezet. Er komt iemand om het huis schoon te maken en de was te doen. De schuif moet van de deur en de honden in het hok. Met een boterham lukt het eindelijk ze erin te krijgen.
Om half negen hebben we met George de taxichauffeur afgesproken. Hij brengt ons helemaal naar Kiandutu, Onderweg pikken we Okoth op. Bij Kop aangekomen hebben we eerst een gesprek met de socialworkers. Willeke gaat het het family empowerment programma aan de gang. Ik ga met Gladys en Rahab (de verpleegster) mee.
We zien vandaag 9 vrouwen/meisjes. Elk weer met een eigen verhaal.
1. Vrouw 4 mnd. Zwanger heeft kindje van ong. 2 jaar. Wilde aan Family planning doen toen ze alweer zwanger bleek. Heeft vandaag haar kind even bij een andere vrouw gebracht om werk te zoeken maar niets gevonden. Ze staat te huilen. Gladys nodigt haar uit voor de bijeenkomst van deze middag dan krijgt ze ook wat eten mee.
2. Een meisje van 17 jaar. Gister hebben mensen uit de wijk Gladys gevraagd haar op te zoeken. Ze heeft geeen huis. Slaapt dan hier, dan daar. Is negen maanden zwanger. Heeft gezegd dat als ze in het ziekenhuis bevalt dat ze dan hard wegloopt en het kind achterlaat. Of als ze thuis bevalt ze het kind weggooit. Ze heeft geen toekomst, geen kleding of iets dergelijks voor de baby, geen huis en weet niet hoe ze het moet doen. Ze heeft al een kind wat bij haar moeder woont. Als ze nu weer zwanger naar haar moeder gaat zal ze geslagen worden.
Ze zit nog niet in het programma en Gladys hoopt dat ik het aan kan kaarten bij Macheo. Maar dit moet ze zelf doen begrijp ik later.
3.Vrouw zwanger van haar tweede kind. Eerste man overleden. Nu nieuwe man. Is zelf HIV pos, moet in het ziekenhuis bevallen. Is negen maanden zwanger. Doktoren staken in het ziekenhuis al twaalf dagen!
4.Vrouw leeft bij ouder omdat ze geslagen werd door haar dronken man. Heeft al 2 kinderen en een kindje wat op zes jarige leeftijd is overleden. Is nu 9 mnd. Zwanger.
5. Vrouw 26 jaar, heeft drie kinderen. Heeft een man die een baan heeft. Hij rijdt Boda Boda. (fietstaxi). Ze hebben een erg mooi en opgeruimd huis. Ik weet niet wat ik zie. Ik complimenteer haar hiermee. Het is ook de vrouw die mij de dag van de kleren kwam bedanken. Ze gaat in het ziekenhuis bevallen omdat ze astmatisch is. Haar man heeft een verzekering maar zij heeft geen ID dus is niet verzekerd.
6. Vrouw 7 mnd. zwanger. Gaat niet naar het ziekenhuis. Heeft nog geen geld om zich te laten testen. Dit kost 300 shilling wat 3 euro is. Het is haar eerste kind. Man rijdt Boda Boda. Het bed valt uit elkaar waar ze op zit. In het huisje staat een bank en een kastje wat door mijn voorgangers is gekocht.
7. Onderweg komen we een meisje van 17 jaar tegen dat 7 mnd. zwanger is. Ze is water aan het halen in grote jerrycans. Dit gaat ze verkopen en moet het dan ook wegbrengen.
8. Meisje 17 jaar, 7 mnd zwanger. Is bij dokter geweest omdat ze zo’n pijn in haar zij had. Bleek urineweginfectie. Ze was getrouwd en nu weer bij haar moeder terug, die zelf negen kinderen heeft. Ze is wel blij weer thuis te zijn en kijkt uit naar de baby. Moeder heeft groenten voor de deur die ze verkoopt en ze kookt soms voor andere mensen.. Moeder heeft geen geld voor babykleertjes etc. Ze moet in het ziekenhuis in Thika bevallen omdat ze zo jong is.
9. Vrouw 8 maanden zwanger van tweede kind. Is getest. De socialworkers zeggen dat het heel erg jammer is dat ze de vorige week niet is gekomen tijdens de bijeenkomst omdat ik mooie kleertjes mee had genomen. “Nieuwe, nieuwe kleertjes” zeggen ze.

Tijdens onze tocht door de wijk komen we ook Willeke en de andere socialworkers tegen. Het is wel leuk want we worden steeds meer eigen met elkaar. In KOP krijgen we een lunch, groeten met rijst en een ananasschijf. In de middag is er een bijeenkomst over alcohol gebruik. Ik zit daar net bij, als Gladys mij komt roepen, ze heeft mijn hulp nodig. In de andere ruimte staat een jong meisje. Het blijkt dat ze gister is bevallen. Ze zou in het ziekenhuis bevallen maar omdat de doktoren staken is ze naar en “verloskundige” gegaan. Die had niet eens iets in huis om haar te helpen. Geen handschoenen, geen kleertjes etc.
Het meisje is bevallen en krijgt nu haar baby alleen mee als ze 2000 shilling betaald. Ze is weggeglipt en naar KOP gekomen voor hulp. Ze zit ook in het Moeder en Kind programma. Omdat ze erge pijn in haar buik heeft wil de verpleegster graag even naar haar buik kijken en vraagt of ik erbij kom. Ook hier zijn de benodigde materialen niet echt te vinden. Wel een paar handschoenen gelukkig. Er hangt nog een heel stuk van het vlies uit. De verpleegster drukt hard op haar buik en gelukkig komt het los. Dit had veel bloedverlies kunnen veroorzaken. Ze krijgt wat te eten en we overleggen wat te doen. Ik heb 1150 shilling bij me. Ze gaan proberen of de “verloskundige” hiermee instemt en de baby meegeeft!
Ik wacht in spanning af, totdat Monica me een bundeltje in haar armen aankomt. Het meisje achter haar aan.
Als ze de baby in haar armen heeft kijkt ze er naar en weet niet wat ze moet. Ze heeft het zweet op haar bovenlip staan. Ik zet haar op en stoel neer en bewonder haar baby. Ze woont bij haar vader op een boerderij, haar moeder is overleden. Haar zoontje heeft ze Jozef genoemd.
Ik ga nog met Gladys en Rahab voor 500 shillling eten voor haar kopen, wat meel, ugaly, zeep etc. Ik leen het geld even van Willeke. We hebben geen geld meer voor de taxi maar dat pakken we straks thuis wel weer. Gladys brengt het meisje naar huis. Ik heb te doen met het arme kind. Ja, zoiets maakt wel indruk.
Wanneer we het eten voor het meisje gaan kopen halen we ook spullen die de mensen krijgen die naar de bijeenkomst zijn gekomen. Ugaly en zeep.
Dat wordt later gebracht en uitgedeeld. George de taxichauffeur staat maar te wachten! Tijden worden hier niet zo nauw genomen. Wel heerlijk weer met de taxi terug. Als ik in wil stappen komt Gladys naar me toe om te vragen of ik morgen toch wel terugkom. Natuurlijk, morgen weer. Met Marnix heb ik afgesproken om een aantal dagen te observeren en aantekeningen te maken. Wel heel leuk om hier ook over te praten met Willeke en Annemieke. Als we thuis zijn komt Marnix nog even om de dag met ons door te praten. Daarna een heerlijk koude douche. Vanavond heb ik eten gekookt. Lekker veel gezonde groenten en fruit.
Nu zitten we weer buiten allemaal aan ons blog te werken. We hebben internet en toch kunnen we niet op een site komen. Waarschijnlijk wordt het blog later geplaatst.

Klojo honden!!!!!!
Gisteravond wilden we naar binnengaan en toen wist ik niet waar ik mijn fototoestel had gelaten. Ik was bezig geweest mijn kaartje leeg te halen en had het daarna niet meer gezien. En wat bleek! De honden hadden het gepakt. Kapot natuurlijk! Grrrrrrrrrrrrrrr!
Vanmorgen in bed lag ik ineens te bedenken dat ik maar één slipper had gezien. En ja hoor! Ook een prooi van de beesten. Nou waren het wel oude slipper, maar van leer dus dat liep wel lekker.
Ik kan zo nu en dan een toestel lenen en tijdens de safari heeft Arjan zijn grote toestel bij zich.










  • 14 Maart 2012 - 13:33

    Sylvia:

    Leuk om de verslagen te lezen. Fijn dat je iets kunt betekenen daar voorbal die jonge moeders en kindjes. Als ik je verslagen lees denk ik steeds, drie weken is veel te kort. Maar ja je kunt altijd weer terug gaan. Succes en geniet komend weekend van je Safari!
    Liefs Sylvia

  • 14 Maart 2012 - 14:40

    Brenda Rijser:

    Wat een indrukken allemaal! Was net verdrietig over mijn situatie thuis maar wordt nu weer met mijn neus op de feiten gedrukt......Sterkte en plezier op de safari..gr. je collega uit de Hoed.

  • 14 Maart 2012 - 14:49

    Roell:

    Fucking Cool Ma :p Had niet gedacht dat het allemaal zo erg daar was

  • 14 Maart 2012 - 14:52

    Petra:

    Hoi,
    Wat een ervaringen Jolanda! Wij hebben er toch geen idee van hoe schreinend de situatie daar is.
    Ga genieten van de safari en doe voorzichtig!
    Petra

  • 14 Maart 2012 - 20:49

    Mieke:

    Pfff... wat een verhaal!!!!!
    Je bent echt stoer hoor!

    Groetjes

  • 15 Maart 2012 - 06:41

    Rein :

    Beste Jolanda,

    Je hebt al aardig je draai gevonden, zo te lezen. Wat heb je al veel gedaan, en meegemaakt. Het is goed om te lezen dat je daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan ons zwangerenproject. Wij zijn trots op je, en volgen je verhalen. Veel plezier op safari, even de knop om.

    groet, Rein en Marjon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Jan. 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 42750

Voorgaande reizen:

20 April 2015 - 09 Mei 2015

Kenia 2015

23 Mei 2014 - 09 Juni 2014

Thika 2014

05 Maart 2012 - 29 Maart 2012

Moeder en Kind in Thika

Landen bezocht: